Onderzoek behoefte intercitystop Harderwijk

Intercity
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

thumb_nh-1.jpgDe VVD afdeling Harderwijk Hierden maakt zich als lokale politieke partij ernstig zorgen over de toenemende verkeersdrukte op de snelweg A28. In de ochtendspits begint de filevorming richting Amersfoort – Utrecht veelal al voor de afslag Nijkerk en schuift steeds meer op richting de afslag Nulde. De schade voor het milieu als ook de economie is onaanvaardbaar hoog.
Met name het knooppunt Hoevelaken (kruising A28 – A1) en de A28 zelf zijn knelpunten die dringend vragen om een oplossing. Ook het doortrekken van de A30 richting de afslag Nulde kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren.

.



Naar de mening van de VVD vraagt dit probleem niet alleen om een oplossing door het aanleggen van meer wegen en fiestpaden, nee ook verbetering van het openbaar vervoer levert hier een belangrijk aandeel in.

In Harderwijk wordt al enige tijd gesproken over de wens om een intercitystop te krijgen op de NS-lijn Zwolle - Utrecht/Amersfoort. Iedere dag maken vele reizigers al gebruik van de trein. De veranderde NS-dienstregeling met nu 7 stops richting Amersfoort en 10 stops richting Utrecht, is naar de mening van de VVD een zodanige verslechtering dat mensen eerder weer kiezen voor de auto dan de trein. ""Wij zijn de mening toegedaan dat een intercitystop in Harderwijk niet alleen voor veel huidige treinreizigers een daadwerkelijk verbetering is, maar dat ook meer mensen, zowel vanuit Harderwijk als de regio in plaats van de auto de trein als vervoermiddel zullen kiezen."

Om concreet een beeld te krijgen van de behoefte naar een intercitystop onder de huidige treinreizigers, gaat de VVD op woensdagochtend 5 maart tussen 05.30 uur en 09.00 op het NS-station een onderzoek hier naar houden.

De volgende vragen zullen o.a. gesteld worden:

1a Op welk NS-station op deze lijn stapt u uit?
b Indien u nog overstapt, wat is uw eindbestemming?

2. Bent u tevreden met de huidige NS-dienstregeling?

3. Is voor u gebruik van de auto een reëel alternatief?

Het doel van dit onderzoek is de noodzaak aantonen dat Harderwijk zo spoedig mogelijk die gewenste intercitystop krijgt.
De resultaten van het onderzoek zullen worden aangeboden aan het College van Burgemeester en Wethouders. Wethouder Daamen, verkeer & vervoer, zal dit in ontvangst nemen.